{"id":11990,"date":"2018-12-30T15:24:27","date_gmt":"2018-12-30T14:24:27","guid":{"rendered":"https:\/\/financer.pl\/?p=11990"},"modified":"2022-04-29T22:40:10","modified_gmt":"2022-04-29T20:40:10","slug":"polak-wydaje-na-mode-cztery-razy-mniej-niz-brytyjczyk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/financer.pl\/o-nas\/artykuly\/polak-wydaje-na-mode-cztery-razy-mniej-niz-brytyjczyk\/","title":{"rendered":"Polak wydaje na mod\u0119 cztery razy mniej ni\u017c Brytyjczyk – ile kosztuj\u0105 nas ubrania rocznie?"},"content":{"rendered":"\n
10 proc. dochodu wydajemy \u015brednio na ubrania i buty miesi\u0119cznie. Okazuje si\u0119, \u017ce nie tylko zwi\u0119ksza si\u0119 kwota przeznaczona na tego typu wydatki w domowym bud\u017cecie z roku na rok, ale wi\u0119ksza jest r\u00f3wnie\u017c \u015bwiadomo\u015b\u0107 klient\u00f3w. Ch\u0119tniej stawiamy na polskie produkty, cz\u0119\u015b\u0107 klient\u00f3w woli dop\u0142aci\u0107 za rzecz naszej produkcji. <\/p>\n\n\n\n
Ponadto, coraz wi\u0119ksze znaczenie ma ekologia. I cho\u0107 coraz cz\u0119\u015bciej powtarzane s\u0105 s\u0142owa, \u017ce mamy za du\u017co ubra\u0144 i wystarczy przejrze\u0107 szaf\u0119, zamiast wybiera\u0107 si\u0119 na zakupy, to producenci kusz\u0105 nowo\u015bciami. To ile w ko\u0144cu wydajemy na ubrania?<\/p>\n\n\n\n
Z danych Eurostatu wynika, \u017ce Europejczyk wydaje \u015brednio na buty i ubrania 800 euro<\/em>. Statystyki mocno zani\u017caj\u0105 Polacy, kt\u00f3rzy w 2016 roku na ubrania i buty wydali 300 euro<\/em>, czyli oko\u0142o 1300 z\u0142 (zgodnie z kursem euro sprzed dw\u00f3ch lat).<\/p>\n\n\n\n Natomiast z danych Euromonitor International<\/a>, opracowanych dla Dziennika Rzeczpospolita, wynika, i\u017c \u015brednio na ubrania wydajemy oko\u0142o 1000 z\u0142 rocznie<\/strong>, czyli oko\u0142o 83 z\u0142 miesi\u0119cznie. Czy to du\u017co? Na tle europejskim nie wygl\u0105da to dobrze, ale pod uwag\u0119 trzeba wzi\u0105\u0107 r\u00f3\u017cnice w zarobkach. Zarabiamy du\u017co mniej ni\u017c Brytyjczycy czy Niemcy, zatem nasze wydatki na mod\u0119 r\u00f3wnie\u017c s\u0105 mniejsze. Ale polski rynek odzie\u017cowy postrzegany jest jako perspektywiczny, pojawiaj\u0105 si\u0119 nowe marki i przybywa sklep\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n W pa\u017adzierniku 2019 roku firma badawcza KPMG przeprowadzi\u0142a badania w\u015br\u00f3d 1174 os\u00f3b doros\u0142ych. Z badania wynika \u017ce:<\/p>\n\n\n\n M\u0142ode pokolenie cechuje inne podej\u015bcie do ubra\u0144 ni\u017c osoby z pozosta\u0142ych kategorii wiekowych. Generacja Facebooka jest bardziej podatna na wp\u0142ywy znajomych, trendy i social media<\/strong>. W zasadzie to nic dziwnego, \u017ce chc\u0105 by\u0107 modni i stylowi, w ko\u0144cu to czas, gdy buduje si\u0119 sw\u00f3j styl, eksperymentuje. Wa\u017cna jest ocena innych, a ona po cz\u0119\u015bci zale\u017cy od noszonych marek. Nie dziwi wi\u0119c, \u017ce generacja Z (urodzeni po 1990 roku) chce nosi\u0107 markowe ciuchy i si\u0119ga po rzeczy z limitowanych kolekcji.<\/p>\n\n\n\n Na jedn\u0105 rzecz zazwyczaj nie wydajemy wi\u0119cej ni\u017c 150 z\u0142. Powy\u017cej tej kwoty du\u017ca cz\u0119\u015b\u0107 ankietowanych wydaje na okrycia wierzchnie i buty. Najmniej wydajemy na bluzki i dodatki. W tym przypadku nie ma znaczenia generacja, kwoty s\u0105 zbli\u017cone. Najwi\u0119cej wydajemy na kurtki i obuwie, bo s\u0105 najdro\u017csze.<\/p>\n\n\n\n Kwota zale\u017cy od dochod\u00f3w. Im wi\u0119cej zarabiamy, tym najcz\u0119\u015bciej wi\u0119cej wydajemy na ubrania i buty. Wy\u017cszy status spo\u0142eczny i tym samym lepsze dochody to mo\u017cliwo\u015b\u0107 kupowania ubra\u0144 z wy\u017cszej p\u00f3\u0142ki cenowej. A Polacy coraz bardziej lubi\u0105 towary luksusowe, w tym ubrania. <\/p>\n\n\n\n Zw\u0142aszcza \u017ce takie marki zarezerwowane jeszcze niedawno by\u0142y dla najbogatszych, obecnie s\u0105 na wyci\u0105gni\u0119cie r\u0119ki. Oczywi\u015bcie kosztuj\u0105, w zale\u017cno\u015bci od producenta, niema\u0142o, ale zarabiamy coraz lepiej, dzi\u0119ki czemu rozrasta si\u0119 r\u00f3wnie\u017c rynek d\u00f3br luksusowych w Polsce.<\/p>\n\n\n\n Zakupy internetowe s\u0105 coraz popularniejsze, zakup ubra\u0144 czy but\u00f3w r\u00f3wnie\u017c nie jest problemem. Sklepy internetowe robi\u0105 wszystko, by klient m\u00f3g\u0142 wygodnie zwr\u00f3ci\u0107 ubrania i buty, je\u015bli nie pasuj\u0105 czy nie spe\u0142niaj\u0105 oczekiwa\u0144. W 2017 roku zakupy w sieci zrobi\u0142o 14,3 mln internaut\u00f3w. Sklepy z odzie\u017c\u0105 znajduj\u0105 si\u0119 w tr\u00f3jce najcz\u0119\u015bciej odwiedzanych<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n Raport E-commerce w Polsce 2020 od Gemius pokazuje, \u017ce liczba klient\u00f3w sklep\u00f3w internetowych wzrasta. Z obecnego raportu wynika, \u017ce ju\u017c 73 proc. internaut\u00f3w kupuje w sieci. W 2020 roku wyst\u0105pi\u0142y bardzo sprzyjaj\u0105ce warunki dla sprzedawc\u00f3w odzie\u017cy w sieci. I to w\u0142a\u015bnie ubrania, akcesoria, dodatki i buty ciesz\u0105 si\u0119 najwi\u0119ksz\u0105 popularno\u015bci\u0105.<\/p>\n\n\n\n Zakupy przez internet to brak kolejek, mo\u017cliwo\u015b\u0107 por\u00f3wnania cen, dost\u0119p do oferty r\u00f3\u017cnych sklep\u00f3w i przede wszystkim oszcz\u0119dno\u015b\u0107 czasu i pieni\u0119dzy na paliwo czy bilety. To, co nadal stanowi barier\u0119 dla cz\u0119\u015bci os\u00f3b, to brak mo\u017cliwo\u015bci przymierzenia towaru przed zakupem. Szczeg\u00f3lnie problem jest przy zakupie but\u00f3w czy dopasowanych ubra\u0144.<\/p>\n\n\n\n 27 proc. badanych nie kupuje przez internet, a przyczyn\u0105 w du\u017cym stopniu jest brak fizycznego kontaktu z rzecz\u0105.<\/p>\n\n\n\n Sklepy internetowe to wygodne zakupy, ale nie przy poszukiwaniu wszystkich element\u00f3w garderoby. Tych ubra\u0144 nie kupujemy ch\u0119tnie w sieci:<\/p>\n\n\n\n Komputer wygrywa ze smartfonem, je\u015bli chodzi o zakupy, wyb\u00f3r, por\u00f3wnanie ofert.<\/p>\n\n\n\n To ile wydajecie na ubrania zale\u017cy od zasobno\u015bci portfela, ale r\u00f3wnie\u017c od tego, gdzie robimy zakupy. Okazuje si\u0119, \u017ce ponad po\u0142owa ankietowanych (Raport rynek mody w Polsce) kupuje ubrania w sieci\u00f3wkach. Blisko 30 proc. w sklepach internetowych z r\u00f3\u017cnymi markami. 1\/5 kupuje w dyskontach wielobran\u017cowych. 18 proc. w sklepach sieciowych z r\u00f3\u017cnymi markami, a 12 proc. w sklepach konkretnej marki. Pozosta\u0142e miejsca: odzie\u017c u\u017cywana (11 proc.), targ (9 proc.), zagraniczne outlety (3 proc.), znani projektanci (2 proc.).<\/p>\n\n\n\n Uda\u0142o Ci si\u0119 zaoszcz\u0119dzi\u0107 jakie\u015b \u015brodki pieni\u0119\u017cne, kupuj\u0105c taniej przez Internet? Wrzu\u0107 pieni\u0105dze na lokat\u0119 oszcz\u0119dno\u015bciow\u0105<\/a>.<\/p>\n\n\nRaport KPMG<\/h2>\n\n\n\n
Ile wydajemy jednorazowo?<\/h2>\n\n\n\n
Od czego zale\u017cy, ile wydajecie na ubrania?<\/h2>\n\n\n\n
Ch\u0119tnie kupujemy przez internet<\/h2>\n\n\n\n
Jakich rzeczy nie kupujemy przez internet?<\/h2>\n\n\n\n
Gdzie najcz\u0119\u015bciej kupujemy<\/h2>\n\n\n\n
Polecane lokaty oszcz\u0119dno\u015bciowe<\/h3>