Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?
Jeśli padłeś/-aś ofiarą oszustwa internetowego w Polsce, jest kilka miejsc, w których możesz to zgłosić.
Pierwszym krokiem powinien być kontakt z policją i złożenie oficjalnej skargi lub prośby o pomoc. Pomoże to organom ścigania zbadać sytuację i w razie potrzeby podjąć działania. W tym celu należy zgłosić problem pod numer alarmowy 112 – lub osobiście zgłosić się do lokalnej komendy policji.
Należy również skontaktować się z bankiem lub instytucją finansową, w której dokonano oszukańczych transakcji. Bank może pomóc w namierzeniu źródła oszustwa i zapewnić pomoc w odzyskaniu utraconych środków.
Jeśli oszustwo miało miejsce na platformie zakupowej lub rynku online, skontaktuj się z ich działem obsługi klienta, aby to zgłosić. Wiele platform posiada procedury postępowania z nieuczciwymi transakcjami, więc mogą podjąć kroki w celu zapobieżenia dalszym nieautoryzowanym transakcjom.
Ważne jest również, aby skontaktować się z Centrum Certyfikacji i Bezpieczeństwa Cybernetycznego (CERT), aby zgłosić oszustwo internetowe. Organizacja ta współpracuje z rządem i sektorem prywatnym w celu ochrony sieci i systemów przed zagrożeniami cybernetycznymi, takimi jak oszustwa. Zgłoszenia dokonasz tutaj: https://incydent.cert.pl/
Na koniec należy skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sposoby kontaktu z UOKiK znajdziesz tutaj. Ten organ rządowy odpowiada za ochronę polskich konsumentów przed oszustwami, nieuczciwymi praktykami i innymi zagrożeniami związanymi z gospodarką cyfrową. Mogą oni udzielić pomocy w przypadku konieczności zgłoszenia przypadku oszustwa internetowego lub podjęcia działań prawnych przeciwko sprawcom.
Szukasz bezpiecznego konta osobistego? Sprawdź nasz ranking kont osobistych